راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور : راهبردهای توسعه گردشگری کشور :

خلاصه اي از راهبردهاي توسعه گردشگري كشور

 در طرح جامع گردشگري ملي تمامي استراتژيهاي توسعه در يك مجلد و تحت عنوان « استراتژيهاي توسعه گردشگري» ذكر شده است . در اين قسمت با اقتباس از شالوده اصلي آن راهبردها (استراتژيها) سعي شده است ، تا آنها را در مقياس منطقه مورد بررسي قرار گرفته و با توجه به ويژگيهاي منطقه بازآرائي شوند. 
 
1- راهبرد توسعه انواع منابع و جاذبه‌هاي فرهنگي، باستان‌شناسي و گردشگري:
 
1- فراهم نمودن مقدمات و ملزومات ثبت آثار و جاذبه‌هاي فرهنگي و تاريخي ، در فهرست ميراث جهاني يونسكو كه به تدريج بهبود وجه ايران به لحاظ فرهنگي را سبب مي گردد و نيز تقويت جاذبه‌هاي منطقه به عنوان مقصد گردشگري را در پي دارد .
2-    كنترل اثرات منفي گردشگري و فعاليهاي تفريحي بر منابع گردشگري طبيعي و فرهنگ كشور .
3-    بهبود بالا بردن جذابيت منابع موجود استان ساخت و اقدام براي توسعه آنها
4-    تشويق منابع گردشگري استان ساخت مانند : مناطق كشاورزي صنعتي كشور جهت شركت در بخش گردشگري .
5- مديريت و كنترل مناسب آثار ثبت شده در يونسكو ؛ مانند تخت ‌جمشيد، نقش رستم در راستاي الگوي گردشگري پايدار و به منظور جلوگيري از آنچه در اصفهان رخ داده است .
6- شناسايي انبوه جاذبه‌هاي فرهنگي ملموس و غيرملموس، كه با كم توجهي صورت گرفته در دهه‌هاي اخير در معرض تهديد، تخريب و انقراض قرار گرفته‌اند. شامل : يادواره‌ها، آثار معماري قبل از اسلام، گروههاي قومي، ايلات، روستاهاي سنتي، فرهنگ روستايي ، غذاهاي سنتي، هنر، صنايع دستي، موسيقي، آئين‌هاو آداب و رسوم .
7- حفاظت از جاذبه‌هاي طبيعي متعدد (شامل :‌مناطق اقليمي، مناظر، سواحل، كوهستانها، بيابانها، دره‌ها، مناطق حفاظت شده، پارك و زيستگاههاي جنگلي، پناهگاه‌ حيات وحش، پاركهاي ملي، مناطق مناسب براي پياده‌روي و كوهنوردي ) .
8- توسعه و ارتقاء كمي و كيفي جاذبه‌هاي انسان ساخت، اين جاذبه‌ها از آنجا كه بيشتر در داخل شهرها و يا مجاورت شهرها قرار مي‌گيرند . اغلب بطور همزمان مورد استفاده ساكنين نيز مي‌باشند . (شامل: تسهيلات و تاسيسات مخصوص برگزاري گردهمايي، كنفرانس، نمايشگاه ، رويدادها، تفرجگاهها، مجتمع‌هاي تابستاني و زمستاني، فعاليتهاي كشاورزي سنتي و امروزي، موزه‌ها، پاركهاي سرگرمي، تله كابين و ...)
9-    گسترش طرحهاي مديريت نگهداري مرمت و بهره‌گيري از منابع طبيعي، فرهنگي و تاريخي .
10-جلوگيري از مرمتهاي سطحي و نامناسب كه سبب افت ارزش آثار مي‌گردد.
11-رفع تضادهاي عملكردي، بصري در مجاورت آثار بستاني كه به نحوي منجر به تضعيف و يا كاهش ارزش آثار مي‌گردد .
12-استفاده از جاذبه‌هاي طبيعي سواحل جهت ايجاد تاسيسات انسان ساخت (شامل:‌اسكله تفريحي، پارك ساحلي، پلاژ، دهكده گردشگري، تور غواصي، اسكي روي آب، قايقراني بادباني، ورزشي، تفريحي، آكواريوم درياي و در نهايت تبديل منطقه به قطب گردشگري زمستاني كشور) .
13-وضع ضوابط حمايتي از آثار جاذبه‌ها و ايجاد حس عمومي مشترك در مردم محلي و گردشگران در جهت مراقبت از ميراث طبيعي، فرهنگي، تاريخي .
14-كنترل شديد كمي و كيفي ساخت وسازها در اراضي واجد ارزش خاص طببعي مانند سواحل، رودخانه‌ها و ارتفاعات .
15-توجه به مقوله ظرفيت پذيرش طبيعي محيط و ممانعت از بازديد و يا هرگونه استفاده خارج از ظرفيت محيط .
16-لزوم بهسازي، بازسازي و نوسازي بيشتر جاذبه‌هاي انسان ساخت با توجه به قديمي و كهنه بودن بخش عمده‌اي از آنها (نظير تسهيلات گردهمايي، نمايشگاهها، پاركهاي سرگرمي، موزه‌ها، پيست اسكلي، تاسيسات ساحلي، تله كابين و...)
17-ارتقا جذابيت و كشش منابع جهانگردي ساخت دست بشر و توسعه و تنوع آنها .
18-ارائه انگيزه‌هاي مالي و غيرمالي به جاذبه‌هاي تحت پوشش بخش خصوصي به منظور تشويق آنها در برنامه‌هاي بهسازي .
19-توسعه و بهره‌مندي از منابع گردشگري موجود در كوتاه‌مدت نظير: منابع گردشگري تفريحي، شهرهاي بزرگ منطقه به عنوان مركز تجاري عمده و سازمانها، تسهيلات برگزاري گردهمايي، نمايشگاه و ... در شيراز، بندرعباس، قشم و كيش .
20-توجه به گردشگري فرهنگي و تاريخي در بافت قديم شهرهاي منطقه مانند بوشهر، شيراز، بندرعباس، لنگه، لافت و ... .
21-توسعه گردشگري در جزاير خليج‌فارس كه داراي جذابيت بالايي براي گردشگري مي‌باشد .
22-معرفي جاذبه‌هاي طبيعي و تلاش در جهت فراهم سازي امكانات و تسهيلات اوليه استفاده از آنها با تاكيد به جاذبه‌هاي ملي و بين‌المللي .
23-حمايت و تشويق طبيعت گردي بويژه ديدنيهاي كوير، مناطق بياباني و نيمه بياباني، سواحل، گشتهاي دريايي و همچنين تجهيزات مناطق به نيازهاي اوليه گردشگري .
24-بارور نمودن پتانسيلهاي حاشيه سدها و رودخانه‌هاي منطقه جهت مقاصد گردشگري .
25-وضع قوانين خاص در جلوگيري از بورس بازي و افزايش قيمت زمين در نواحي طبيعي كه مستعد ساخت و سازند .
26-امكان بازديد ازمنابع نادر جانوري و گياهي با حفظ تمامي اصول حفاظت محيط طبيعي .
27-برگزاري سمينارها و همايش‌هاي اكوتوريسم و طبيعت‌گردي .
28-احداث كمپينگ و پناهگاه در كنار منابع طبيعي با قابليت گردشگرپذيري .
29-ترويج فرهنگ گردشگرپذيري در بين اقوام، عشاير و روستائيان .
30-بهبود و ارتقاء كيفيت تسهيلات و خدمات جهانگردي جانبي در كنار جاذبه‌هاي گردشگري .
31-معرفي مراسم مذهبي، عادات و رسوم، لباس و گويشها و ... با تاكيد بر حفظ ارزش‌هاي فرهنگي .
32-ارتقاء كيفيت مراكز خريد به نحوي كه بتواند جاذب بازارهاي ملي و منطقه‌اي باشد .
33-احداث دهكده‌هاي گردشگري با تاكيد بر جزاير و سواحل
34-تنظيم برنامه و تدارك جشنواره‌هاي موضوعي
35-بهسازي و تجهيز سالهاي اجتماعات و همايشهاي چندمنظوره و سالنهاي ورزشي و تدارك سالنهاي بزرگ همايش، استاديومهاي ورزشي استاندارد در سطح ملي و بين‌المللي .
36-احداث اقامتگاههاي سبك و ارزان قيمت جهت توسعه توريسم طبيعي و اكوتوريسم .
37-استفاده از خانه هاي قديمي و تاريخي، حمامها، كاروانسراها جهت كاربريهاي گردشگري ، منوط به حفظ  هويت اصل بنا  .
38-برگزاري همايشهاي معتبر ملي و بين‌المللي و نيز مسابقات ورزشي ملي با هدف تقويت جاذبه‌هاي انسان ساخت .
39-شناسايي، معرفي وتوانمندسازي مناطق فعاليتها و ورزشهايي پرهيجان (بيابان‌پيمائي، رالي اتومبيل‌راني) .
 
 2- راهبرد وتوسعه منابع انساني
 
1-    انتصاب مديران گردشگري، پذيرايي و همكاري بر اساس ملاك تحصيلات، تخصص و تجربه و نه گرايشها و وابستگي‌هاي سياسي .
2-    آموزش عمومي كاركنان هتلها، تورگردانها، رستورانها و ساير فعاليتهاي وابسته
3-    استفاده از نيروهاي جوان جهت خدمات كارگري و پذيرايي ساده به جاي افراد مسن .
4- گسترش دامنه تحصيلات و رشته‌هاي دانشگاهي در زمينه‌هاي توريسم و هتلداري با توجه به روند رو به رشد اين صنعت در كشور و تقاضاي بالقوه و موجود براي نيروهاي متخصص در اين زمينه .
5- ارتقا سطح فني كليه شاغلان در بخش توريست با توجه به رده و موقعيت شغلي و سازماني از سطوح مديريت سازماني تا كاركنان ساده رستورانها و هتلها از طريق دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت .
6-    آموزش زبان انگليسي به عنوان پيش شرط جهت برقراري ارتباط مناسب با توريست خارجي در تمامي بخشهاي مرتبط با جهانگردان .
7-    همراه نمودن راهنمايان و تورگردانان جهت ايجاد ارتباط بهتر گردشگران با محيط .
8-    ايجاد مراكز فني- حرفه‌اي، هنرستان، كار و دانش و علمي-كاربردي در رشته‌هاي هتلداري و گردشگري .
9-    دعوت از كارشناسان بين‌المللي به منظور ارائه برنامه‌هاي آموزشي براي مديران هتلها .
10-اعطاي درصد مشخصي از درآمدهاي گردشگري و هتلداري جهت توسعه بخش آموزش .
11-ايجاد بستر و زمينه لازم براي جذب و نگهداشت نيروي انساني كارآمد و متخصص با اولويت جذب نيرويهاي بومي .
 3- راهبرد توسعه گردشگري منطقه‌اي
 
1- استفاده بهتر از خدمات و تسهيلات جهانگردي و گردشگري در طول سال بويژه با توجه به شرايط خاص اقليمي ، منطقه‌اي، استراتژي وگردشگري .
2-    خودكفايي منطقه به لحاظ تامين خدمات و زيرساختها و تسهيلات گردشگري مورد نياز و نيز تعدد و تنوع انواع جاذبه‌ها .
3- تعيين و تقويت مبادي اصلي ورود گردشگر به منطقه، راهها و مسيرهاي اصلي حركت و گردش تور و همچنين استفاده از خدمات و تسهيلات گردشگري مختلف با توجه به كيفيت خدمات درخواستي گردشگران .
4-    افزايش مدت اقامت گردشگران با توجه به تعدد نوع جاذبه‌ها و نيز فراهم آوردن امكان خريد گسترده محصولات جديد و نيز صنايع دستي .
5- توزيع عادلانه و متناسب جهانگردي، بويژه توسعه فرصتهاي جهانگردي در شهرها و روستاهاي داراي پتانسيل گردشگري كه به هردليلي تا به حال توسعه نيافته‌اند .
6-    كمك به كاهش عدم تعادل منطقه‌اي در زمينه فرصتهاي شغلي و درآمد ، به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته استانهاي بوشهر و هرمزگان .
7- راهبرد عدم تمركز ، متمركز: تاكنون بيشتر گردشگري در منطقه متعلق به سه پهنه شيراز، قشم و كيش مي‌باشد كه پيشنهاد مي‌شود در راستاي اهداف گردشگري منطقه‌اي، توزيع گسترده امكانات و تسهيلات گردشگري ، در سراسر منطقه صورت پذيرد.
8-    بهره‌وري و استفاده كامل از خدمات و تسهيلات و زيرساختهاي منطقه جهت رفع اين كاسيتها در مناطق توسعه نيافته داخل منطقه  .
 
4- راهبرد توسعه بازار
 
1-    توسعه بازار مربوط به حضور گردشگران عرب و مسلمان حاشيه خليج‌فارس ، به عنوان يكي از وسيع‌ترين بازارهاي هدف منطقه .
2-    توسعه بازار زيارتي داخلي بويژه بقعه متبركه شاهچراغ و ساير بقاع متبركه.
3- توسعه فرهنگ گردشگري آخر هفته ؛ بصورت درون منطقه‌اي كه بايد با فراهم نمودن امكانات، تسهيلات و خدمات مورد نياز معرفي و تبليغ گردد و با گسترش مالكيت خودرو، بهبود وضع راهها و بهبود وضع اقتصادي و افزايش زمان فراغت خانواده ها امكان اين نوع گردشگري افزايش مي‌يابد ، كه در عين حال كمك شاياني به مناطق محروم مي‌نمايد .
4-    برنامه‌ريزي ويژه براي استفاده از تعطيلات پيوسته و طولاني براي گسترش توريست داخلي و خارجي .
5-    گسترش بازار گردشگري طبيعي با توجه به وفور مناظر ديدني و بكر ،  كوه ها ، رودخانه‌ها و درياچه‌ها، سواحل طولاني و جزاير متعدد .
6-    بازارهاي مستعد تجاري_صنعتي_كاري بويژه در عسلويه، خارك، بندرعباس، شيراز، قشم و كيش .
7- گسترش بازار مربوط به برگزاري گردهمايي، رويدادها و نمايشگاه‌ها بويژه با نگرش بارگذاري بر مناطق محروم داراي قابليت توسعه . (بوشهر، كنگان،‌عسلويه، چيرويه ، خارك و ...)
8-    گسترش توريست تفريحي در منطقه ويژه درسواحل و جزاير كاهش برخي محدوديت‌ها با توجه به پتانسيل بالاي زمستاني سواحل
9-    گسترش توريست فرهنگي و تاريخي با تاكيد بر جاذبه‌هاي بي‌بديل :
الف- استان بوشهر
ب- استان فارس
ج- استان هرمزگان
10-توسعه گردشگري مبتني بر دريا با وجود بيش از 1500 كيلومتر ساحل و شرايط مناسب اقليمي زمستاني .
11-ايجاد سبدي از بازارهاي هدف گردشگري متنوع جهت پايدار نمودن درآمد توريستي كشور و كاهش نوسانات گردشگري .
12-گسترش توريست آسياي ميانه، به علت حجم بالاي تقاضاي موجود و نيز ارتباطات مناسب، همچنين اتصال سريع با راه آهن .
13-دعوت گرم و صميمانه از ايرانيان مقيم خارج به ديدار از وطن و بازديد از جاذبه و سرمايه‌گذاري در توريست .
14-ايجاد امنيت به عنوان شرط حضور جهانگردان بويژه اروپائي، آمريكايي با توجه به همجواري منطقه با استانهاي سيستان و بلوچستان  و كرمان
15-ايجاد چهره توريستي منطقه با توجه به جاذبه‌هاي بسيار قوي موجود . (تخت جمشيد،‌نقش رستم، پاسارگاد، شيراز، كيش، قشم)
16-تبليع گسترده در بازارهاي هدف فرهنگي اروپا در مورد جاذبه‌هاي فرهنگي، روستاها، ايلات و عشاير، موسيقي و رقص و ...  .
17-پنانسيل‌ بسيار بالاي اكوتوريسم بويژه درياچه‌هاي استان فارس و نيز سواحل خليج‌فارس و درياي عمان .
18-جذب گردشگران ورزشي با توجه به پتانسيل انجام تمامي ورزشهاي آبي .
19-گسترش توسعه توريست علاقمند به ماجراجويي و به تبع آن مهيانمودن فعاليتهاي مربوط (اسب سواري ، شترسواري، موتورسواري، ماهيگيري، قايقراني، پياده‌روي)
20-شركت فعال در نمايشگاه‌هاي توريستي داخلي/ خارجي .
21-سعي در استفاده از روشهاي مناسب بازاريابي و قيمت‌گذاري براي جذب گردشگران در فصول كم رونق .
22-اهتمام جدي در جلب همكاري رسانه‌ها و مطبوعات ملي ومحلي در امر اطلاع‌رساني و معرفي جاذبه‌ها .
23-تسهيل و ترغيب ورود گردشگران به منطقه با حمايتهاي معنوي و نيز تبديل كيش، شيراز و بوشهر به مباني ورودي گردشگران خارجي با توجه به صدور رواديد يك هفته‌اي .
 
 5- راهبرد توسعه محصولات گردشگري
 
1-    ارتقاء سطح خدمات و تسهيلات مورد نياز توريست زيارتي .
2- بارگذاري زماني ورود گردشگران مختلف در سال به گونه‌اي كه در تمامي طول سال از امكانات وتسهيلات گردشگري استفاده شود و از تمركز تقاضا در برهه هاي زماني  خاص كاسته شود .
3- برنامه ريزي و حمايتهاي مالي و معنوي جهت برگزاري گردهمائي، همايش‌ها، نمايشگاه‌، مسابقات ورزشي، نمايشهاي فرهنگي و ... به عنوان يكي از منابع عمده و تامين كننده گردشگر در وضع موجود .
4-    برنامه‌ريزي و تهيه تورهاي منظم هفتگي، ماهيانه، ساليانه و گردشگري فرهنگي_ طبيعي جهت بازديد از منابع گردشگري .
5-    استفاده از پتانسيل‌ بالاي گردشگري در بافت قديم شهرهاي منطقه (شيراز، بوشهر،بندر لنگه ، لافت  و...) .
6-    گسترش همايشهاي فرهنگي پيرامون شعرا، دانشمندان و ... به مركزيت شيراز .
7-    گسترش گشتهاي تابستاني در اطراف سلسله جبال زاگرس و مناطق سردسير
8-    بهبود و ارتقاي مكانهاي مخصوص گذراندن تعطيلات زمستاني از جمله مناطق ديدني و جزاير .
 
6- راهبرد توسعه رههاي دسترسي:
 
1- برنامه‌ريزي و ارتقا سطح فرودگاه بوشهر تا سطح بين‌المللي و نيز توسعه و تجهيز ساير فرودگاههاي بين‌المللي منطقه ، جهت پذيرش هواپيماهاي كشورهاي همسايه ، كه با توجه به توسعه اقتصادي سريع وابسته به نفت و گاز در منطقه كاملاً ضروري مي‌باشد .
2- ارتقاء سطح فرودگاههاي بين‌المللي كيش و قشم  و نيز توسعه و آماده‌ نمودن فرودگاههاي منطقه جهت پذيرش پروازهاي شخصي و خصوصي از داخل و ساير كشور . به ويژه در فرودگاههاي بين‌المللي نظير : لار و لامرد .
3- ايجاد فرودگاههاي محلي و كوچك و نيز تسهيلات فرود هلي‌كوپتر جهت تسريع در جابجايي گردشگران خارجي متمول به فرودگاههاي اصلي و نيز امكان استفاده به عنوان مركز فوريتهاي پزشكي هوايي .
4- در كوتاه مدت، بهسازي  راههاي اصلي و بهبود ايمني راهها و نيز فراهم آوردن خدمات بين راهي در راههايي كه مرزهاي بين‌المللي و نيز مراكز مهم جمعيتي كشور را به منطقه ارتباط مي‌دهند .
5- در ميان مدت تكميل پروژه هاي بهسازي راههاي اصلي و اجراي بهسازي شبكه درون منطقه‌اي .
6- در بلندمدت عطف توجه به تثبيت و انجام برنامه‌ بهسازي جاده‌ها و حفظ وضعيت مطلوب آنها .
7- برنامه‌ريزي، تكميل و اصلاح شبكه فرودگاههاي منطقه‌ جهت ايجاد ارتباط بين مناطق گردشگري در ساير نقاط كشور و برقراري ارتباطات درون منطقه‌اي هوايي .
8- تكميل و تامين اعتبار پروژههاي راه‌آهن در دست ساخت و مطالعه .
9- اصلاح و توسعه بنادر موجود از طريق ارتقا سطح تسهيلات مسافربري .
10- تبديل بندرعباس و بندر بوشهر به مبادي اصلي ورودي مسافران دريايي جنوب
11- انجام مطالعات جهت تشخيص پتانسيل تقاضا براي سرويسهاي مسافرت دريايي از ساير بنادر بين‌المللي .
12- بر‌آورده ساختن نياز فوري كشور به هواپيما‌هايي جديد در مقياس ملي و نيز هواپيماهاي ميان برد و كوتاه برد براي استفاده هاي منطقه‌اي .
13- ارتقا فرودگاههاي محلي و كوچك جهت پذيرايي از هواپيماهاي كوچك شخصي .
14- توسعه شبكه راههاي فرعي كه دسترسي به شهرها و روستاهاي كوچك داراي جاذبه‌هاي گردشگري را فراهم مي‌كند .
15- افزايش ظرفيت راههاي ارتباطي بويژه جهت پاسخگويي به حجم قابل توجه خودروها در  تعطيلات .
16- ارتقا سطح استاندارد فني در طراحي، احداث و نگهداري راهها با توجه به پيش‌بيني حجم گردشگر ورودي به منطقه .
17- ارتقا كيفي سطوح جاده‌اي بويژه جهت افزايش ايمني و نيز كاهش زمان و هزينه مسافرت و ايجاد انگيزه مضاعف براي سفر  .
18- برنامه‌ريزي جهت بهبود امنيت ، سرعت و آسايش در مسيرهاي راه‌آهن و توسعه آنها .
19- برنامه‌ريزي جهت توسعه امكانات ناوبري، كنترل، امنيت و تسهيلات مربوط به ورود و خروج مسافر بار از تمامي پايانه‌هاي حمل و نقل  .
20- خصوصي‌سازي حمل ونقل جهت ركود از وضعيت فعلي .
21- بهسازي و نوسازي و خصوصي كردن ناوگان حمل و نقل هوايي ( داخلي) كه به لحاظ كمي و كيفي دچار بحران بوده و توجيه اقتصادي ندارد .
22- گسترش سهم پوشش راهها بويژه افزايش سهم آزادراهها و بزرگراهها از سطح كل جاده نظرات شما عزیزان:
نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: